Miksi organisaatioiden on siirryttävä sähköiseen arkistointiin, lain
vaatimus vai politiikka? Arkistlaki on muuttumassa pian vuosien
2024-2025 aikana. Sähköinen arkistointi tuli mm pakolliseksi julkisella
sektorilla jo vuonna 2022 ja arkistolakikin on muuttumassa. Yrityksissä
on myös paljon lainsäädännön vaatimuksia, jotka vaihtelevat eri
sektoreilla. Sähköinen arkistointi tai siihen siirtyminen tarkoittaa
lisää kysymyksiä. Mitkä ovat vaatimukset kohti sähköistä arkistointia?
Mitä sähköinen arkistointi edellyttää organisaatiolta? Missä mennään
tiedonhallinnan kulttuurissa? Ovatko asiakirjat vielä mapissa
arkistoituna tai peräti pannuhuoneessa vailla suunnitelmaa?
Koulutuksessa saadaan vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin. Löytyykö
tärkeä tieto arkistoistasi helposti? Mistä tietoa, miten asiakirjoja
tai dokumentteja tarvitsee säilyttää? Eroja julkisella ja yksityisellä
sektorilla? Miksi ja milloin sähköinen arkistointi on organisaatioissa
tai yrityksessä pakollista?
Arkistointi on osa laaja-alaista tiedonhallinnan osaamista.
Organisaatiossa on tiedettävä, kuka on tiedon tuottanut ja mihin
tarkoitukseen. Asiakirjahallinnossa työtä tekevän, arkistoinnin
osavastuullisen tai muun tietotyöläisen tehtäviin kuuluu selvittää
joukko asioita. Millä tavoin asiakirjallista tietoa rekisteröidään,
säilytetään vai arkistoidaan, kuvaillaan ja luetteloidaan. Mitä
prosesseja sähköinen arkistointi muuttaa? Keskiössä on edelleen tiedon
elinkaarikysymykset. Tule oppimaan mitä sähköinen arkistointi tarkoittaa
ja mitä pitäisi tietää!
Koulutus sopii kaikille organisaatioille. Koulutus soveltuu
erityisesti arkisto- tai osavastuullisille, sihteereille ja
assistenteille. asiakirjahallinnon ja arkistotoimen asiantuntijoille,
johdolle ja esimiehille, organisaation kehittäjille, talous- ja
hallinnon asiantuntijoille, henkilötiedon, rekisterien ja
tietovarantojen parissa toimiville. Tietosuojavastuullisille ja
tiedonhallinnan parissa toimiville. Kenelle kuuluu vastuu ja valvonta?
Asiakirjojen elinkaari on edelleen keskiössä! |