Sosiaalisen median käyttö kasvaa räjähdysmäisellä nopeudella. Erilaisia sovelluksia ja ohjelmia tulee markkinoille päivittäin ja ihmisten kommunikaatiotavat muuttuvat koko ajan sähköisen kehityksen sekä älypuhelimien ja tablettien käytön myötä. Monissa organisaatioissa tämä kehitys on herättänyt epävarmuutta siitä, miten sosiaalisen median viestintäympäristöjä voidaan ja kannattaa hyödyntää yrityksen viestinnässä; miten varautua sosiaalisen median uhkakuviin ja miten hyötyä sosiaaliseen median antamista mahdollisuuksista.
Uutta juridista sääntelyä tulee tuomaan uusi tieto-suoja-asetus, joka astui voimaan uusine velvoitteineen ja sanktioineen 25.5.2018. Asetus velvoittaa yrityksiä mm. markkinoinnissaan entistä huolellisempaan henkilötietojen käsittelyyn.
Pinnalla on joukko juridisia kysymyksiä liittyen organisaation sisäiseen ohjeistukseen sosiaalisen median käytöstä: rajanvetoon työntekijän ja työnantajan välisiin oikeuksiin ja oikeudellisen vastuun tiedostamiseen sosiaalisen median viestintäympäristössä, mutta myös yleisesti organisaation viestinnän ja markkinoinnin pelisäännöistä sosiaalisen mediassa:
Yrityksen mahdollisuuksista markkinoida sosiaalisessa mediassa: blogit, asiakkaiden tuoma sisältö yrityksen markkinointiin
Kuluttajamarkkinoinnista: Mitä sosiaalisessa mediassa tarkoitetaan markkinoinnin sopimattomuudella ja piilomainonnalla?
Asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa
Viestintäoikeuksien turvaaminen ja luottamuksellinen viestintä sosiaalisessa mediassa