Esihenkilötyöhön sisältyy paljon erilaisia ja erisävyisiä vuorovaikutustilanteita, jotka joskus saattavat tuntua uuvuttavilta ja jopa mahdottomilta. Esihenkilön ja keskijohdon työssä jaksamista ylläpidetään tiedostamalla omat voimavarat ja valmistautumalla erilaisiin haastaviin tilanteisiin, jotka liittyvät esimerkiksi työyhteisön vuorovaikutuksen säilyttämiseen ja kehittämiseen, sekä konfliktien ehkäisemiseen ja ratkomiseen.
Esihenkilöt eivät kuitenkaan aina osaa informoida ja puhua työntekijöille asioista. Kun työntekijät purnaavat, esihenkilöt eivät löydä keinoja ratkaista tilannetta, vaan sulkeutuvat helposti huoneisiinsa tai vetoavat omiin kiireisiinsä. Kannustaminen ja kiitokset saattavat myös kiireen varjolla unohtua. Koulutuksessa annetaan taitoja, miten näistä haastavista tilanteista selvitään.
Koulutus soveltuu erityisesti esihenkilöille, joilla on kokemusta esihenkilötyöstä, mutta myös jatkokoulutukseksi Uusi esihenkilö -koulutuksen käyneille.